Drága, jóhírű - de vajon különleges-e?
ÍGY REPÜLTÖK TI – légitársaságok górcső alatt
Thai Airways lajstrom – Airbus A330, Boeing 777-300 és 200
Június elején második alkalommal volt alkalmunk Thaiföld legnagyobb utazási vásárára látogatni, amelyet ezúttal nem Bangkokban, hanem az északi nagyvárosban, Chiang Maiban tartottak. Ismét nekiestünk a repjegyek böngészésének azzal a feltett szándékkal, hogy autentikus élményként a thai nemzeti szolgáltatót válasszuk, amennyiben nem irreális az ajánlat. Utasok elmondásai szerint az egyik leghangulatosabb, legkedvesebb légitársaságra számíthattunk és ez jelenhet meg az árazásban is, mert a Singapore Airlines után nem ritkán a második legdrágább ajánlat a thaioké.
Bár a globális turistaszezon az európai nyaraltatás miatt épp csak beindul, Thaiföldön valójában éppen beköszönt az esős időszak, így nyomott árakban reménykedtünk.
Turista osztályon az Emirates-et találtuk 207.000 Ft magasságában, a belföldi szakaszra a Bangkok Airways-zel kombinálnak, közepes minőségű átszállás idővel (18 illetve 20 óra totál menetidő) ebben 3-4 óra várakozás vár ránk. 30000 Ft-tal többért találtuk az Aeroflot-Bangkok Airways kettőst, a Qatart 227.000-ért (20 és 19 óra menetidő), a Thai Airways 240.000-nél jelenik meg a rendszerben 22 és 19 órás repüléssel, a jobb átszállás 16 és 17 órás utazással már 290.000 Ft-ba kerül – itt csak 1-1 óra az átszállási idő.
A KLM és az Air France vállalhatatlan átszállásokkal (33 és 30 óra) 225.000 Ft-tól, 10-17 órás várakozásokkal. Ha itt is javítani akarunk, az elviselhetőbb 18-21 óra menetidő 2-3 órás tranzittal 254.000 Ft-tól van. A Lufthansa bangkoki váltással Bangkok Airways-re kényelmes 168 órás utat nyújt mindkét irányba, ez 308.000 Ft, ami már igencsak vaskos ár, de az Austrian ezt is meg tudja fejelni még 20.000 Ft-tal, hogy aztán szokás szerint a Singapore Airlines zárja a sort 335.000 Ft-tal, mostoha átszállással, szingapúri kényszer-éjszakázással.
Eggyel magasabb komfort osztályon, prémium economy-ra elvétve találunk ajánlatot, szigorúan a mi időpontunkban egy furcsa oda Air France, vissza Lufthansa kombinációt 800.000 Ft-ért, de csúsztatott dátummal a franciák 370.000-ért, Singapore Airlines csak a hosszú szakaszon prémium osztályon 520.000 Ft-ért tud megoldást kínálni.
Business-re természetesen nagy az árverseny, hiszen Bangkok az egyik legfontosabb ázsiai elosztó-reptér. Aeroflot már 580.000 Ft-ért, KLM és Etihad 625, Emirates egy 5000-sel több, Qatar 660, Finnair 670, az általunk vizsgált Thai Airways 770, Singapore 1,2 millió.
A menetrendet már pár szóban érintettem feljebb, minimum két, de néhol három átszállással repülhető csak a célállomás. A Thai Airways két lehetőséget kínál, nappali illetve éjszakai hosszú szakasszal is lehet repülni. Mivel nekem délután már jelenésem volt a megnyitó ünnepségen, ezért átrepült éjszaka után reggeli érkezést választottam.
Az internetes felületen szerettem volna már a repülés előtt üléshelyet foglalni, ám a három szakasznál kettőből problémába ütköztem. A Budapest-Frankfurt távot a Lufthansa code-share gépe adja, erre az eltérő légitársaság miatt nem enged be a rendszer, a belföldi Bangkok-Chiang Mai szakaszt pedig kicsit furcsállom, de ugyancsak nem engedte a kiúton a légitársaság. Ugyanezt tapasztaltam az Android alkalmazáson is, így csak a hosszú szakaszt foglaltam be, minden más maradt a reptéri becsekkolásra.
De még mielőtt idáig jutottam volna, egy barbatrükkel megkerestem a légitársaság irodáját. Mivel magyarországi kirendeltséggel nem rendelkeznek, értelemszerű volt a frankfurti irodához fordulni és kértem, hogy egy darabon segítsenek a business osztályon utazni, hogy bemutathassam a minőséget. Az itthon megszokottakhoz képest lenyűgöző rugalmassággal találkoztam, így ígéretet kaptam arra, hogy amennyiben akad egy hely, valamelyik hosszú szakaszon rendelkezésre áll a magasabb komfort.
Még egy megjegyzés a Thai Airways-en utazóknak. Könnyű átsiklani fölötte, de az elektronikus jegyen szerepel egy nagyon fontos kitétel: a repülőtéren kérhetik becsekkoláskor a jegyvásárlásnál használt hitelkártyát! Ez az én esetben kivitelezhetetlen volt, hiszen céges kártyával fizettünk, amit nem hordozunk magunkkal, de a múltból van olyan negatív tapasztalatunk, hogy ha magánszemély vásárolt és nem tudja felmutatni hitelesítésként a használt kártyát, megtagadhatják a beszállást! Erre mindenkinek hatványozottan oda kell figyelnie!
BUDAPEST-FRANKFURT (10.40 – 12.25)
A Lufthansa járata nagyon emberi időpontban indul és annak ellenére tele van, hogy alig egy órája szállt fel az előző járat. A gépbe lépve a Kraftwerk zenekar jutott az eszembe, igazi indusztriál élmény, szigorú szürke minimál dizájn.
A gép tiszta és új, ugyanakkor a hátsó részben nemigen marad rakodóhely a fedélzeti csomagoknak, mert a személyzet csomagjai már elfoglalják. Irány az ablakülés, ahol mintegy két centi lábhely vár, ez ilyen rövid, alig 1 órás utazásra nem okoz problémát.
Szórakoztatás nincs, így média box sem foglalja a lábteret. Kicsit spártai az élmény így, hogy a gép plafonján sem követhető az utazás térképen, nincs egyetlen vizuális tájékozódási pont sem. Ezzel némileg összhangban van az all-you-can-it-nek véletlenül sem nevezhető ebéd is, ami magos szendvics képében jelenik, meg, szigorúan vegetáriánus kivitelezésben, hisz a gép hátsó traktusára már elették a húsevők a másik felhozatalt.
Mindazonáltal a járat teljesíti hívatását és időben érkezik, az azonban bizonyára nincs mindenki ínyére, hogy a külső parkolóhelyen 15 percet kell várnia tranzitbuszra - ez szoros átszállásnál komoly időveszteség. A reptér hatalmas, ám látványosnak nem nevezhető, alacsony mennyezet, nagyon lezárt érzet jellemzi, véletlenül sem sorolnám az izgalmas vagy szép légikikötők közé.
A két órás átszálláskor a business upgrade ügyintézése miatt egyenesen a kapuhoz vezet a sorom, ahol minden ígéretes, a német kollégák sorozatos telefonokkal igyekeznek segíteni. 10 perccel indulás előttig széles mosoly, ám ekkor kiderül, hogy a Qatar Airways járatán túlkönyvelés történt és ide irányítanak át üzleti utasokat, ami sajnos elviszi az utolsó helyet is, így marad a turista osztály.
Az az igazság, hogy valószínűsítettem ezt a kimenetelt, hiszen nem sokkal a repülési dátum előtt derült ki, hogy a szokásos A380-as kétszintes gépet a nyári hónapokra karbantartásra kivonják a forgalomból, helyette a széles körben használt B777-est állítják csatasorba. Ez azt eredményezte, hogy az elérhető 60 business-hely lecsökkent 38-ra, ami erősen kérdésessé tette a tervünket. (A Thai Airways egyébként még Párizsba és Londonba repül A380-as óriásgéppel Európába.)
FRANKFURT-BANGKOK (14.45 – 06.25)
A járat végül menetrend szerint indul és a betelt business osztály mögött egészen meglepően szellős, szemre mintegy 40%-os telítettséggel, így bőven marad lehetőség kedvenc helyet választani. A 3-3-3-as kiszerelés egy 777-esen a prémium légitársaságok sajátja (döntése) – épp csak nincs így annyira falra tolva az utas, épp csak szélesebb folyosó és ülések jutnak, mint mondjuk az Emirates-nél - rengeteget számit 10 órás repülésnél az a pici extra.
Elmerülve az anyaghasználatban, a pokróc bántóan olcsó hatású, a fülhallgató viszont kenterbe veri szinte az összes eddig teszteltet, a párnája külön csomagolva, ezerszer gusztusosabb megoldás, mint mondjuk a Qatar hajszállal kevert újrafeldolgozása.
Az üléstextília barátságos, már-már otthonosság érzetét kelti.
A lábhely kb. 5 centi, média box nincs (hurrá-hurrá!), az ülésrögzítő kicsit zavaró, de hát a levegőben mégsem lebeghetnek a székek…
A gép új, ablakok szemmagasságban, nem karcosak, kifejezetten kellemes az összhatás. Mindehhez a vezető sztyuárdeszek gyönyörű ruhában szolgálnak ki, valódi ünnep a szépérzéknek.
A székek háttámlájában a képernyő középkategóriás, dizájnra nem fektettek komoly hangsúlyt.
Új filmek között ugyanaz a felhozatal, mint pl. a Turkish-nél. Ami extra, hogy az étkezés menü is elektronikusan olvasható. Wifi kérésre fizetősen elérhető, de ezen a gépen kivételesen nincs.
Étkezés terén keksz és üdítőital jön kezdésnek, majd olcsó műanyagtálcán érkezik az ebéd, ami minden mozdulatnál az ölünkbe akar csúszni – ilyet már láttam a British Airways-nél is, akkor sem voltam túlontúl lelkes miatta.
A fekete-erdei saláta sonkával ízletes felütés, a currys csirke végre fűszeres (még bedugult orral is), s mellé a francia fehérbor is hűtött, ezt is megértük! Külön kérésre a másik verzióból marhát is kapok ízpróba gyanánt – omlós, remekül dolgozik együtt a párolt zöldségekkel. Apró furcsaság, hogy míg a kés és a villa fémből készült, a kiskanál műanyag, de legyen. Csokoládé kocka mogyoródarabokkal, vanília öntettel kellemes levezetés, friss és gazdag. Véleményem szerint ez az étkezés az élmezőnyben van, valahol az Emirates-szel versengve.
Átadva magam a hosszabb utazásnak, lehet elmélyülni a részletekben. Egyrészt, jól behűtöttek, kifejezetten hideg van a kabinban, a pokróc bőven elkel, akár kettő is. Szemtakarót, zoknit nem kapunk a repüléshez.
A szórakoztató központra fókuszálva, a szoftver idegesítően lassúnak bizonyul, ami nagyobb baj, hogy háromból kettő széken le is fagy – de előtte is sokszor perceket kell várni, hogy térképet vagy albumot váltson.
A kép odafele készült induláskor, csak még a szoftver nem frissült
A reggelit 2 órával leszállás előtt szolgálják fel és nincs választási opció.
Pontos érkezés, megbízható repülés után mintegy óra jut a belföldi tranzitra.
Egy pillantás a business szekcióba
Szép reptér szép gépe, amivel elvileg repülnünk kellett volna
BANGKOK-CHIANG MAI (07.55 – 09.15)
Európában 1 órás repülésre nemigen találunk B777-200 nagygépet beállítva, ám most Thaiföld második legnépesebb városába utazom, itt mások a léptékek – erre láttunk példát év elején, amikor 747-essel repültünk át Tajpejből Manilába. Öreges a gép, de nagyon simán száll fel és mindvégig szuper csendes.
Lábhely az interkontinentális járathoz hasonlóan 5 centi, viszont óriási média boksz foglalja a teret, aminek alig van haszna, lévén, csak térkép fut a képernyőn.
Reggelit mindenképp megemlíteném, a melegszendvics simán veri az európai ráhordó járatokat, de még a klasszikus nagy repülések reggelijeit is!
CHIANG MAI-BANGKOK (20.50 – 22.10)
Hazafelé első szakaszra elektronikusan ismét nem enged helyet foglalni a légitársaság és az e-checkin sem elérhető, nem tudok másra gondolni, minthogy ez a TG-LH vegyes foglalás miatt lehet.
Kifele úton Lufthansa járattal indult a repülés, ezért ott nem tudták tőlem kérni a belengetett, foglaláskor használt hitelkártyát, nos, itt ezzel indítanak, amivel kapcsolatban produkálnom is kell a frankfurti irodával zajlott levelezésünket, így végül gond nélkül megy a becsekkolás, egészen Budapestig tudunk mind beszállókártyát készíteni, mind poggyászt feladni. Utóbbin hosszasan vacilláltam, de van nálam 100 ml-t meghaladó ajándék termék, amit nem akarok kidobni a kézitáskából, így lesz feladott csomagom. Ezt csak azért terveztem elkerülni, mert szűkösnek tűnik az 1 órás átszállási idő Frankfurtban, pláne, hogy a Flightradaron hetekig vizsgáltam a bangkoki járat érkezését és rendszerint 10-20 perc csúszással landolt.
Ismét egy nagygép, A330-as, 2-4-2-es üléskiosztással.
Jelentős térdhely érzékelhető, viszont üléstartó ás a média box együtt elveszi a jobb láb terét - mindig érdekes, hogy minek boksz, ha nincs is szórakoztatás...
Színes székek feldobják a hangulatot, valóban egy szelet a színpompás Thaiföldből, ritka és eredeti ötlet.
Pont, mint idefelé, az étkezés melegszendvics, stromboli fantázia néven, sajtos-gombás – az egész napos tárgyalás után még extrát is kapok, kedvemre van mindez, mi mást mondhatnék.
A légikísérők persze rohannak, hiszen egy óra alatt egy szélestörzsűt, ami tele van, nem akármilyen kihívás kiszolgálni.
Izgalmas feladat lehet kiszámolni, hogy milyen rövid útnál érdemes még teljes utazó magasságra emelkedni, mert gyakorlatilag mire felküzdi magát az Airbus 10.000 méterre, már kezdheti is a leszálláshoz ereszkedést.
(A járat különlegessége egy 1,5 éves forma kisgyerek produkciója, hihetetlen, hogy egy levegővel végig lehet üvölteni egy 60 perces utazást - de semmi sem lehetetlen. Mindez csak arra emlékeztet, egy pár füldugó nagyon nagy érték tud lenni és ez nem alapfelszerelés minden járaton, javasolt mindig magunknak bepakolni.)
A járat közel 30 percet késik és amit még máshol nem láttam, szisztematikusan az elöl lévő üres helyekre ültetik a legrövidebb átszállással rendelkezőket, hogy azonnal útjukra indulhassanak a csatlakozásuk felé Az elmélet és a szándék jó, ám ahogy lenni szokott, a késéssel érkező gép külső helyen áll meg és tranzitbuszra kell várni.
Így már én is szűken, indulás előtt 15 perccel esek be a járathoz, business ismét tele, de most a turista is kb. 90%-on, így hiába a több hetes előkészítő munka. Nem marad más hátra, próbálok olyan helyet kérni, ahol nem szardíniaként ülünk és legalább a középső ülés szabad. (Először a becsekkolásnál lehet erre irányuló kéréssel élni, de még tisztább a kép már a beszállókapunál, végső soron pedig a gépen a vezető légikísérővel lehet egyeztetni, hiszen ő is végleges foglalási ülésrenddel rendelkezik.)
Ha volna idő rá, kifejezetten élvezném a részleteket – Suvarnabhumi Repülőtér
BANGKOK-FRANKFURT (23.45 – 06.00)
A gép szokásához híven 20 perc késéssel gördül ki,ez a nagy éjszakai forgalomnak és a hosszadalmas beszállásnak tulajdonítható, s mivel nem hagynak rá a menetrendben annyit, mint más társaságoknál, így az 1 órás átszállás miatt már sejthető, hogy itt iparkodás lesz.
Éjszakai felszállás is lehet szép – Bangkok fényei a szárnyakon
Az ablakülésbe huppanva azonnal feltűnik, hogy tiszták itt is az ablakok, mint az A330-on – ez is élményfaktor tud lenni és a Turkish repülés után az is. Mint ahogy az is, hogy egy órán belüli átszálláskor azonnal érezhető: megint a hosszú interkontinentális repülésen van sokkal kevesebb lábhely.
Felszállás után előbb egy italkör welcome drink gyanánt, majd a vacsora 1 óra elteltével. Erősen keleties a választék, ami azért a papajás lazac saláta előételnél igencsak megosztó. A csirke is borsos-fokhagymás thai szósszal készült, tehát ha valaki napokig thai konyhát evett és mar éppen másra vágyna, csúnyán pórul jár. A tiramisu könnyedén krémes, édes lezárás, de összességében nem közelíti meg az idefele tapasztalt élményt.
Mivel a filmek ugyanazok, mint más gépeken, illetve a klasszikus kínálat írd és mondd 4 darab filmet tartalmaz, inkább a pihenés mellett döntök - éjszakai járat lévén a látványvilág nem sokat kínál az út nagy részén. A párna tömöttebb, jobb tartása van, mint máshol, masszívabb kitámasztást nyújt a karfánál.
2 órával leszállás előtt a szokványos reggeli, sokadik egyen-rántottát már egy porcikám sem kívánja.
Búcsúképpen még rockzenét rakok fel, nagyon szépen szólnak a magas és a mélyhangok, egyszerűen nem értem, miért nem lehet hasonló minőségű fülest adni minden gépen…
Hajnali fél ötkor már teljes napvilágnál repülünk. Visszafele kissé eltér a repülési útvonal, így Magyarország felett suhanunk át, a fogyasztás optimatizálása végett.
Business hangulat
Az jól látszik, hogy a kezdeti csúszásból nem sikerül semmit ledolgozni, mi több, fél óra késés várható, azaz a csatlakozó járat lezárásáig mintegy 15 percem lesz – már jelzem a fedélzeten a sztyuárdnak, hogy kérnék földi asszisztenciát. Leszállás előtt nem sokkal kapom is a választ, hogy biztonság kedvéért van egy foglalásom a másfél órával később induló budapesti járatra is. Földet éréskor 3 járathoz táblával várják az érkezőket és már rohanunk is a német kollégával. Elhangzik a mágikus mondat: a csomag gyorsabb szokott lenni, mint az utasok…
Forrás: www.flightradar24.com
FRANKFURT-BUDAPEST (07.05 – 08.35)
Magam sem gondoltam volna, hogy egy ekkora repülőtéren át lehet száguldani 10 perc alatt, de a légitársasági kolléga jelenléte felgyorsítja az ellenőrzéseket, így irány a busz. Hangyányi, azaz 6 soros különbség, de ezúttal A320 repül az A321 helyett.
A gép félházzal üzemel (ne felejtsük, 90 perc múlva jön a következő járat), ennek ellenére is sikerül kifutniuk a választható reggeliből, így lazacos szendvics jut, nem derül ki, mivel szemben. Rozskenyérbe bujtatott fűszeres tengeri herkentyűre éppen nem vágyom reggelire, egy falat is elég belőle, így nincs mit enni. Minden komponensében, a hozzáállás, a gép jellege, az egész miliő hasonlítva a Thai rövidtávú gépéhez, úgy érzem, nem ugyanaz a liga.
Mindazonáltal a crew beszédes, közvetlen, kedves, tehát a minimál stíluson és kínálaton mindenképpen segítenek. Térkép itt sem érhető el, angol és német nyelvű újságot ellenben osztanak. Lábhely nagyságrendileg, mint a Thai longhaul gépén, ülésrögzítők jó helyen, média box nincs, minden kényelmes.
A poggyászváróban aztán megdől a tétel, ezúttal én, mint utas bizonyultam gyorsabbnak és a csomag maradt le. Két választásom adódik, megvárni a hamarosan érkező következő gépet vagy a házhoz szállító szolgáltatást igénybe venni. Utóbbi mellett döntöttem, kíváncsi voltam a minőségre. Utólag örülök is, hogy így alakult, mert a budapesti repülőtér ezen szolgáltatása tökéletesnek tűnik, még aznap délután felhívtak, hogy ki tudják szállítani és az egyeztetett időpontban meg is jelentek a bőrönddel, nagyon profi munka!
Összegzés:
Magas árfekvését jó hírnévvel igyekszik indokolni a Thai Airways. Tetszik is az egyedi hangulata, színhasználat, végre valahol élvezhető hangminőség a szórakozatásban, helyenként egészen ízletes étkezések és kedves személyzet, kulturált utazóközönség. Valójában igazi extrát nem találtam a hosszú távú repülésben, mégis más, érződik, hogy nem egy tucat-társaságon repülünk. És az maradt meg élesen, hogy a belföldi élmény mennyivel több, mint más hasonló távú repülések. Megér egy próbát!
A321 - BUDAPEST-FRANKFURT
Komfort: 7
Szórakoztatás: 2
Étkezés: 4
Személyzet: 7
Pontosság: 10
Árérték: 6
B777-300 - FRANKFURT –BANGKOK
Komfort: 8
Szórakoztatás: 6
Étkezés: 9
Személyzet: 8
Pontosság: 10
Árérték: 7
B777-200 - BANGKOK-CHIANG MAI
Komfort: 8
Szórakoztatás: 4
Étkezés: 9
Személyzet: 7
Pontosság: 9
Árérték: 8
A330 - CHIANG MAI -BANGKOK
Komfort: 9
Szórakoztatás: 5
Étkezés: 10
Személyzet: 8
Pontosság: 7
Árérték: 8
B777-300 - BANGKOK - FRANKFURT
Komfort: 7
Szórakoztatás: 6
Étkezés: 5
Személyzet: 8
Pontosság: 7
Árérték: 7
A320 - FRANKFURT-BUDAPEST
Komfort: 9
Szórakoztatás: 2
Étkezés: 2
Személyzet: 9
Pontosság: 10
Árérték: 6
Összeredmény:
Thai Airways Longhaul Turista osztály: 7,33
Thai Airways Shorthaul Turista osztály: 7,66
Lufthansa Shorthaul Turista osztály: 6,16
Az eddigi sorrend:
Longhaul
China Airlines Longhaul Turista osztály: 8,2
Emirates Longhaul Turista osztály: 8
Turkish Airlines Longhaul Turista osztály: 7,91
British Airways Longhaul Turista osztály: 7,5
Thai Airways Longhaul Turista osztály: 7,33
Qatar Airways Longhaul Turista osztály: 7,25
Shorthaul
Emirates Shorthaul Turista osztály: 9
Turkish Airlines Shorthaul Turista osztály: 8,25
Qatar Airways Shorthaul Turista osztály: 7,6
China Airlines Shorthaul Turista osztály: 6,8
British Airways Shorthaul Turista osztály: 6,6
Lufthansa Shorthaul Turista osztály: 6,16