Menet-teszt: China Airlines business és turista osztály, Airbus A340

Nem mind kínai, ami annak látszik - ennek jártunk utána legutóbbi ázsiai túránkon.

 

ÍGY REPÜLTÖK TI – légitársaságok górcső alatt
China Airlines összehasonlítás – business és turista osztály, Airbus A340

Januárban a délkelet-ázsiai államok turisztikai konferenciájára voltunk hivatalosak és módunk nyílt választani a repülési lehetőségek közül. Mindig próbálunk valami újat megízlelni, így most a China Airlines mellett tettük le a voksunkat. Nagyon kíváncsiak voltunk, mi rejlik a vélemények mögött, miszerint a tajvani cég merőben más produkcióval jelentkezik, mint a klasszikus kínai légitársaságok.


A mai beszámolóból kiderül:

- hova repüljünk a China Airlines-szal és kiknek ajánljuk
- miért jó Bécsen keresztül utazni
- a kisebb repterek és a nem feltétlen vadonatúj gépek előnyei
- megéri-e longleg helyre vadászni
- emlékezetesek-e a gasztronómiai kalandok
- a 2-4-2-es üléskonfiguráció előnyei és foglalási trükkjei
- a jövő: jönnek a vadiúj A350-esek
- a China Airlines helye az árversenyben

CI A340 300

A foglalások intézésekor azt néztük elsőnek, árban hogyan viszonyul a többi szolgáltatóhoz az ajánlat. Örömmel vettük tudomásul, hogy szuper versenyképesek a rendszerben fellelhető helyek. A Budapest-Manila-Budapest viszonylatra turista osztályon 230.000 Ft magasságában tudtunk foglalni, ezt csak a Cathay Pacific-British Airways kombinációnál lehetett volna még elérni (London és Hongkong átszállással), az Etihad Rómán és Abu Dhabin át 250 ezertől, a Lufthansa a Cathay-vel karöltve és a KLM a China Southernnel, kis dátum módosítással 250 ezertől (de az adott napokon csak drágábban), a nagy versenyt futó és egy átszállással utazható Turkish, Qatar, Emirates hármas 300.000 körül, az Air China 310.000 Ft, a prémiumként számon tartott Thai Airways és a Singapore Airlines 340.000-től indul.

Prémium economy osztályon, ahol jelentősen megnövelt lábhellyel és szélesebb üléssel igen kényelmesen lehet utazni, 350.000 Ft-ért British Airways (Dragonairrel) van, a Singapore (Lufthansa gyűjtőjárattal) 650 ezerért kapható.

Business-re 700.000 Ft-ért a Turkish Airlines és a Qatar szkanderozik, Etihad 820.000-tól, 900.000-re áraz a Lufthansa, a Cathay Pacific, a British Airways és az Aeroflot, Emirates 935.000 körül, KLM és Air France 1 millió, Thai Airways 1,2 millió, míg a Singapore Airlines 1,4 millió Ft. A China Airlines itt is jól domborít, tudniillik illetékekkel együtt (!) 670.000 Ft-tól elérhető egy olyan változat, miszerint a rövid budapesti szakasz turista osztályra szól, de a többi szegmens business.

Az árak fényében mindig a menetrendet nézzük következőnek. Azonnal evidens, hogy velük egy hátrányt le kell küzdeni, miszerint kétszeri átszállásra van szükség: Bécsen keresztül heti háromszor lehet Tajpejig repülni, Frankfurton át ötször, Rómán át kétszer illetve Amszterdamon át naponta. Nekünk történetesen a bécsi repülési nap jött ki ideálisan, így a 2-4-2 üléses turista osztály kialakítással repülő Airbus 340-300-as géptípusra tudtunk berendezkedni. (Mi szeretjük a többszöri felszállást, a különböző reptereket, de akinek ez teher vagy gyorsabb utazásra van szüksége, annak egyszeri gépváltással javasolt utazni.)

 menetrend

Sikerült a létező leghosszabb repülést kinéznünk

A repülési időpontokat, átszálláskori várakozásokat néztük következőnek. Reggel 8-kor indulás Bécsbe, majd 2 óra várakozás után 11-kor egy 12 órás repülés Taiwanra (érkezés másnap reggel 6-kor), újabb másfél óra után tovább Manilába még két óra repülés. Tökéletes átszállások, még kisebb késések is beleférnek, de semmiképp sem kell rostokolni.

Hazafelé este 5 órás induló, itt Tajpejben 4 és fél óra várakozás, éjfél előtt fél órával indul a gép, majd az egyik leghosszabb repülőút, amit légitársaság kínálhat, 13.40 perc (érkezés reggel 6 után), hogy aztán újabb 3 és fél óra múlva még Bécsből jöjjön egy nyúlfarknyi szakasz Budapestre. Ez egy hangyányit nyögvenyelősebb menet, de nem horror, az valahol 6 óra várakozásnál kezdődik (számunkra).

BÉCS-TAJPEJ (A340, business, 11.00 – másnap 06.00)

Elvileg 24 órával az indulás előtt lehet az elektronikus becsekkolást megkezdeni, de mi technikai problémákba ütköztünk (alighanem a vegyes légitársasági foglalás miatt) és kizárólag a magasabb komfortosztályon teljesített Bécs-Tajpej szakaszra tudtunk helyet foglalni.

seatsel online net

Ide viszont az étkezésünkre is leadtuk az igényünket, három (reggelire kettő) opció állt rendelkezésre:

mealsel online net

Az első szakasz Austrian gépéről (08.00-08.55) csak dióhéjban: igazi old school érzület a Bombardier Q400-as turbo propelleres gépe, kifejezetten élveztük a sok jet mellett, hogy egy kis vasban is ülhettünk, ahol az ember sokkal közelebbinek érzi az elemeket. Ehhez képest mégis sima a repülés, nem dobál, nem bánt, csak a régen megszokott Mozart golyó hiányzik a tökélyhez.

au net

35 perces joyride

Bécsben aztán a China Airlines pultjánál megkaptam majdani, a Tajpej-Manila szakaszra szóló beszálló kártyát is és minekutána a China Airlines magyarországi képviselete segítségével sikerült az egyik hosszú szakaszt business osztályra foglalni és ezt a kiutazáskor használtuk fel, egy rövid ideig az erősen a funkcionalitást előtérbe helyező Austrian váróban időztünk… (ami szimpatikus: regisztráció nélküli ingyen wifi a reptér egész területén)

bizvaro

Kellemes ráhangolódás

… majd nagy kíváncsisággal huppantunk be a 30 üléses elit osztály egyik termetes bőrfoteljébe. Fejedelmi térérzet fogadja az embert, melyet támogat az egy irányba tekintő 6 ülés, így folyamatosak a terek. Ha visszanézik a British Airways-ről készült riportunk fotóit, ott láthatóak ez egymásba fonódó, ellentétes irányú ülések, az elválasztó falak miatt teljesen más tapasztalatot él meg az ember.

seatmap online

Forrás: www.chinaairlines.com

tagas

Nagyon tágas, valódi otthoni nappali hangulat

labhely

Rengeteg lábhely

belsoter

Nincs elszeparálás – van, aki így szereti

A gép nem új, de nem kelt idejétmúlt érzést, a kárpitok frissek, a műanyag panelek nem töredezettek, az ablakokon érezni csupán karcolásokat, feliratokon némi kopást.
Az üléshelyet gyakorlatilag egy-egy turista sor kiemelésével érik el (82 cm helyett 160 cm lesz így a lábhely), ezáltal három ablak jut egy utasnak. Ezek az ülések nem hajthatóak teljes ággyá, csak szögben dönthetőek, teljes eresztéskor sem okoznak ugyanakkor gondot a ki-bejárásban. 12 óra üldögélés után is frissen keltünk ki belőle, nagyon ergonomikus a kialakítás, kiváló a körbeölelő bőr puhasága, még gyengébb gerincoszloppal sem volt megterhelő a maratoni utazás.

fotel

Luxusfotel

A vendégváró csomag tartalma:

kit

Prémium fülhallgató (tényleg kényelmes fejpánttal), szemtakaró, papucs, fogkefe, fogkrém, ajakbalzsam, arckrém

Étkezés terén alapvetően a turista osztályhoz hasonlóan két étkezést kínál az utazás, ám nyilván annak erősen feljavított formátumát. Ennek megfelelően felszállás előtt aperitiffel kezd az ajánlat, majd nem sokkal szintbe állás után érkezik az itallap és az első fogás, mint étvágygerjesztő:

eloetel

A csíráztatott quinoa-ágyon érkező garnéla már igazi ínyencfogás.

quinoa

De a nap fénypontja egyértelműen a puliszka kísérettel érkező baconbe tekert sertésérme, ami olyan finoman enged a késnek (kiváló étkészlet, teszem hozzá!!) és omlik a szájban, mint a legkitűnőbb steak. Igazi fricska azoknak, akik szerint odafent nem érezzük olyan élénken az ízeket.

foetel

Az impozáns borlap ugyanakkor annyira nem muzsikál tökéletesen az ételekhez. A fehér borok közül nagyon kedveljük az új-zélandiakat, ez most egy picit üres, kiváló kortyolás után nem hagy utóízt, nem cseng le. A német rizling pedig nagyon színes, nagyok sokféle, a száraztól egészen édesebb árnyalatig változik, ám kicsengése valójában a desszertboré –lehet, hogy csak főétel mellé nem volt szerencsés választás. Édességnek még prémium fagylalt (csokoládé vagy banán) vagy csokoládé torta kérhető, ehhez kiváló sajttál és Napa-völgyből érkező Merlot csúszik. Összességében igazi haute cuisine éttermi élmény, le a kalappal!

sajt

Pár szóban a szórakoztatásról: a motor előtt kifejezetten halk a légtér, kényelmesen lehet filmet nézni, nagyon jó a fejhallgató minősége is. Tv bal könyöklőből jön elő, étkezőasztal a jobbol. Ami szembetűnő eltérés az új gépekkel repülő versenytársakhoz képest, a szórakoztató központ kivetítője már kissé maradinak érződik.

kijelzo

Magyarország, Románia, Türkmenisztán, Afganisztán, Pakisztán, India, Burma, Kína

Még ehhez hozzáteszem, az ülésbe épített tv jobb megoldás, egyszerűbb a kezelhetőség ki-be közlekedéskor, étkezéskor.

A kínálatban 15 új film szerepel, a nemzetközi mozi felhozatal 50 filmjében főleg ázsiai művek, illetve a kedvencek között olyan slágerek, mint az Ocean’s 11 vagy az X-men sorozat.

mozi

Nem mai darab, de működik, érintőképernyőként is

A gép nincs tele. Ez betudható annak is, hogy nem a legforgalmasabb átszálló repteret használtuk, annak is, hogy nem a legerősebben reklámozott légitársaságot repüljük, annak is, hogy nem a legforgalmasabb napon repülünk (kedden). És ez mind szempont, ha az ember kényelmesen szeretne utazni! Frankfurtból biztosan tömöttebb géppel mennénk, ahogy az is biztos, hogy hétfő reggel se lenne ennyi helyünk. Reggel 6 óra előtt Pesten őrület van a csúcsforgalmi gépindulások miatt, én fél 7-kor egyedül vagyok a biztonsági ellenőrzésen. Mi ez, ha nem utazási komfort?

Hogy leegyszerűsítsem, a dilemma ez: a nagyobb repterek több opciót, gyakrabb járatokat kínálnak, sokszor nagyobb, újabb gépeket. Például Frankfurtból a China Airlines november óta azzal az új Boeing 777-essel repül, ami számtalan rangos nemzetközi elismerésnek örülhet, igényesen kialakított belső tere megnyerte a 2015-ös év „Red Dot” kitüntetését, amely a szakma „Olimpiai Díjának” felel meg. A 777-esen három osztály található, a Premium Business Class 40, a Premium Economy 62 és a turista osztály 256 üléssel fut. Az új gépek turista osztályán bevezették a hosszútávon utazó utasok kényelmét szolgáló un. Skycouch üléseket, amely 3 ülés összenyitásából kialakított kettős ülés. Először Ázsiában a turista osztályon most olyan családi heverőket kínálnak, melyek esetében az ülések kanapé ággyá alakíthatók, egy egészen új komfort szintet biztosítva ezzel. A triplaheteseken ezeken felül már wifi is elérhető.

wifiarak online

Visszatérve a repült szakaszhoz, az egész utazást egyfajta kellemes nyugalom lengi be. A cég reklámjai visszafogottak, a képi világ egy letisztult harmonikus miliőt mutat be, a fedélzeten játszott zenék is ennek ágyaznak meg. A legénység tónusa, testbeszéde messze meghaladja a szokásos kötelező mosolygást, azt a távol-keleti szívélyességet nyújtja, ami intelligensen alázatos és természetéből fakadóan barátságos. Ezt a fajta emberszeretet és türelmet nemigen találjuk meg máshol, ezért szerettük meg mindennél jobban Burmát, Indonéziát, Kambodzsát és a keleti varázs köszön itt vissza, mérhetetlenül jó érzést keltve.

A járat 20 perccel a tervezett érkezés előtt landol, így igen kényelmes átszállást biztosít a Fülöp-szigetek felé.


TAJPEJ-MANILA (B747, turista, 07.35 – másnap 09.40)

Meglepő, hogy egy papíron két órás (a valóságban mindössze 1300 km-es és 1 óra 35 perces) repülésre 747-es jumboval repüljön az ember, mintha Budapestről Frankfurtba ilyen monstrummal járnánk, de hamar értelmet nyer a választás, mert így is tele a gép! Elég szűkös a turista ülés, a térérzetet megint sikerül növelni a gép farában 2-4-2-vé szelídülő duplaülésre foglalással, ez szokásos trükkünk, így itt nagyobb helyünk jut az ablak felé. 40 perc késéssel indul a járat, alighanem a cargo bepakolás miatt, az ablakból jól követhető, mennyire megtömik a járat hasát.

b747

A legfenségesebb géptípus, valaha

747belter

747lab

Remélem, hosszú szakaszokon ennél azért többet hagynak rá

747kijel

Az étkezés most nem olyan nagy élmény, aminek az elsődleges oka, hogy itt már nem az európai ízesítés szerint dolgoznak, erősen ázsiai fűszerezésű a sertésragu, ellenben meglepő, hogy a korai járat reggeli helyett komplett ebédet kínál!

747etel

Az ott nem ringló, hanem főtt tojás


MANILA-TAJPEJ (A330, turista, 16.55 – 18.55)

A hazaúton ismét gondjaink vannak az e-becsekkolással, sem online, sem az utazási irodai foglalási rendszeren keresztül nem sikerül helyet választani, így marad a reptéri ügyintézés. A330 repüli most ezt a szakaszt, itt adja magát a 2-es ülésre foglalás (2-4-2-es kiosztás). Ismét tele a gép, láthatóan ez egy igen frekventált párosítás, ennek megfelelően ismét késéssel jön és indul is a járat.

Ez a repülés lehetőséget teremt a hosszúlábú hely tematikáját kicsit átbeszélni. Komoly öngól lehet belőle, ha ide kérünk helyet kényelmi szempontok végett.
1, általában ide ültetik a kisgyerekes családokat, mert itt van a falra szerelt gyerekágy, ha kikapunk egy hisztis csemetét, az nem lesz agy álomutazás.
2, mint a képen látható, az ablakülés semmilyen szinten nem longleg, az ajtó kitüremkedő zárszerkezete még kevesebb lábhelyet hagy, mintha normál üléssorban ülnénk
3, ha a folyosóülést vesszük, fél méterre tőlünk a konyha vagy épp a wc (géptípustól függően), tehát vagy brutál kaja szag lehet (itt most az volt), vagy gyakori sorban állás, wc-nyitogatás, állandó forgalom és vállba lökdösés.
4, nincs előttünk lévő ülés, így a tálca és a tv is karfába van süllyesztve, vagy a szék alól nyílik, ami nem feltétlen szórakoztató játék és további centiket vesz el az egyébként sem tágas ülésszélességből
5, sokkal hűvösebb, mint a többi ülőhely, az ajtók környéke nincs olyan jól szigetelve

lab1

Ez nem az igazi (más cégeknél sem!)

mnlkaja

Tehát rövid szakaszra nem nagy dráma, de hosszú tengerentúli járatra kétszer érdemes meggondolni, kell-e nekünk ez a gyakran ráadásul feláras opció.

TAJPEJ-BÉCS (A340, turista, 23.35 – másnap 06.15)

Az ismertetett okokból reménykedtem benne, hogy tudok olyan duplaülést találni a hazafelé járaton, melynél nincs szomszédom és így kényelmesebb elhelyezkedni, egy közel 14 órás úton érdemes ilyen apró megoldásokkal élni. A transzferpultnál külön kérem, hogy ez alapján nézzenek nekem helyet, a hölgy be is írja a foglalásba ezt az igényem. Mi több, felhívja a figyelmem, hogy ne ablakhoz foglaljunk, hanem folyosóra, mert akkor valószínűleg nem fognak mellém rakni senkit, az utasok inkább kérnek folyosóhelyet, mint ablakülést! Működik is a stratégia, aminek örülök, mert az ablakhelynél más géptípusokról is ismerős problémakör jelentkezik, a szórakozató központért felelős óriási hardverdoboz veszi el a lábhely jelentős részét.

340lab

Média box – ez szinte minden légitársaságnál kísért

340labhely

Elmegy – körülbelül annyi, mint a sztenderd 777-eseken, jóval több, mint a vadiúj 787-es Dreamlinereken

340belso1

340belso2

A járat újdonságot nem hoz, ez egy végig éjszakai járat, fentiek ismétlődnek mind ízvilágban, mind a felszolgálás minőségében. Az érkezés is pontos, sima, gördülékeny.

340kijel

head

340kajahaza

map

Érdekesség: visszafelé egészen más útvonalon jön (lila vonal)
Forrás: Flightradar24

Fontos változás, hogy a Bécs-Tajpej viszonylatot a nyári menetrendben az A340 helyett B747-es fogja repülni, az év végén pedig frissen vásárolt A350-esre váltanak (Amszterdam és Róma felé is), 14 darabot vásárolt ehhez a légitársaság. Erről a típusról hamarosan külön cikkben írunk, hiszen a Finnair, a Vietnam Airlines, a Singapore Airlines és a Qatar már bemutatta, a legpihentetőbb Airbus típusnak ígérik a megnövelt ülésméretek, a fokozott zajcsökkentés és a modern belső levegőkeringtetés miatt.

Összegzés:

A China Airlines nem luxusszolgáltató, de kiváló ár-érték arány jellemzi, helyenként igazi meglepetés élményekkel. Nincs tele a longhaul járata, ami emeli a komfortérzetet, bár a géppark nem fiatal. Remek ízélmény és igazi nyugodt, időtlen ázsiai hangulat fogadja az utazót a rendkívüli légikísérő csapatnak köszönhetően.

Tajpejből a világ 29 országának 110 városa felé teremtenek kapcsolatot, gyakorlatilag minden fontos dél-Kelet ázsiai célállomásra repülnek (Thaiföld, India, Indonézia, Szingapúr, Vietnám, Malajzia, Mianmar, Kambodzsa, Dél-Korea, Japán kilenc városa, valamint Kína 27 városa és Hong Kong), ezen kívül Ausztráliába és Új-Zélandra, sőt, unikumként Mikronéziába is, pl. Guamra! A legtöbb célállomásra 30-40 kg csomagot vihetnek az utasok a turista osztályon is. Kiváló árak találhatóak igen népszerű desztinációkra, Bali pl. 220.000 Ft-tól van. Nekünk az a tapasztalunk, hogy amikor a közkedvelt Emirates és társai már nem tudnak helyet vagy értelmes árat adni Óceániába, a China Airlines-nál még mindig jó esély van erre.

Ráadásul, ha Ausztráliába utazunk, ingyen kaphatunk egy Ausztrália-Új-Zéland retúr jegyet, csak az illetékeket kell megfizetni. Mindkét országba turista osztályon 40 kg vihet magával az utas. Tajpejen túli állomásokra utazók megállhatnak Tajpejben, magyar útlevéllel turistaként ez vízummentes. Hosszabb tranzit idő esetén a China Airlines repülőtértől-repülőtérig városnézést ajándékoz az utasoknak. Vásárlásra kiváló helyszín Tajpej, elsősorban elektronika és ruházat terén, és rendkívül biztonságos.

Aki nem megrögzött pontgyűjtő valamelyik légitársaságnál, annak már csak a változatosság kedvéért is érdemes egy próbát tennie. De a China Airlines a Sky Team légitársasági szövetség tagja, így a légitársaság járatain történő utazás után járó pontok bármelyik Sky Team légitársaság rendszerében jóváírhatók. Ez elsősorban azok számára érdekes, akik rendszeresen utaznak a KLM, az Air France, az Alitalia, a Delta vagy az Aeroflot járataival.

A China Airlines-t jó szívvel ajánljuk alternatívaként a drágább, felkapott légitársaságokkal szemben.

 

A340 – VIE-TPE

Komfort: 9/10
Szórakoztatás: 5/10
Étkezés: 9/10
Személyzet: 10/10
Pontosság: 10/10
Árérték: 8/10

B747 – TPE-MNL

Komfort: 5/10
Szórakoztatás: 6/10
Étkezés: 6/10
Személyzet: 9/10
Pontosság: 7/10
Árérték: 7/10


A330 – MNL-TPE

Komfort: 6/10
Szórakoztatás: 6/10
Étkezés: 6/10
Személyzet: 9/10
Pontosság: 8/10
Árérték: 7/10


A340 – TPE-VIE

Komfort: 8/10
Szórakoztatás: 6/10
Étkezés: 7/10
Személyzet: 10/10
Pontosság: 10/10
Árérték: 8/10


Összeredmény:

China Airlines Longhaul Business osztály: 8,5

China Airlines Longhaul Turista osztály: 8,2

China Airlines Shorthaul Turista osztály: 6,8