Boeing 767

Boeing 767

A B767-est az Airbus A310 vetélytársának szánták, ezért a két rivális repülőgép meglehetősen hasonlít is egymásra.

uleskiosztaswikipediahonlap

A Boeing 767 szélestörzsű, kéthajtóműves utasszállító repülőgép. A 767-es típustól és az ülőhelyek elrendezésétől függően legkevesebb 181, legtöbb 375 utast szállíthat 9400 és 12.200 km közötti távolságokra.

A család egyidejűleg tervezett és épített két első típusából a szélesebb törzsű, nagyobb befogadóképességű 767-es készült el először (a másik a757-es volt). A nyilazott szárnyak alatt helyezkedik el a két nagy átmérőjű és csendes, kis fogyasztású gázturbinás sugárhajtómű. A vezérsíkok elrendezése hagyományos. A két új repülőgéptípus gyártásának elkezdése a bevált régebbi típusok folytatása mellett túl nagy feladat lett volna a Boeing számára. Ezért versenytársainak módszerét átvéve, a részegységek gyártására bedolgozók széles körét alkalmazta. Az amerikai üzemeken kívül szerepet kaptak japán, kanadai és olasz cégek is.

A légitársaságok három különböző változatban vásárolhatják meg. Első típusváltozata a 767–200, amit 1982-ben kapott meg az első megrendelő, az United Airlines. 1984-ben jelent meg a 767–200ER, amelyet először az El Al kapott meg. 1986-ban január 14-én repült először a 767–300 Japan Airlines színeiben. Egy évvel később, 1987-ben kezdték el gyártani a 767–300ER típust, első megrendelője az American Airlines volt. Ennek teherszállító változata a 767–300F. 1997-ben rendelte meg a Delta Airlines és a Continental a 767–400ER változatot a kiöregedett Lockheed L–1011 TriStar és a Douglas DC–10-es gépek felváltására. 16 db-ot a Continental, 21-et a Delta Airlines vásárolt, a gépeket 2006 szeptemberében adták át.

Szárny fesztávolság 47,6 m
Törzshossz 48,5 m
Magasság 15,8 m
Utaskabin szélesség 4,7 m
Utazósebesség 851 km/h
Hatótávolság 12.200 km
Maximális felszállósúly 179.170 kg
Üzemanyag kapacitás 90.770 l
Utasférőhely 224 – 304 fő